Hästtraditioner i södra Spanien

Jag vet inte om jag har bloggat om det tidigare men våra grannar köpte en bostad av en fastighetsmäklare i Murcia för några år sedan. Vi reser såklart oftast till Turkiet på semester men för några år sedan var jag och min familj till Spanien med våra grannar. De tog oss till ett av de stall där man föder upp och tränar andalusiska hästar. Murcia ligger precis mittemellan de större regionerna Andalusien och Valencia. Traditionellt användes de för tjurfäktning och i det militära. Precis som amerikanska mustanger lever de vilt tills dess att de är 2-3 år gamla. Då fångas de in och deras träning startar. Primärt är det hingstarna som tränas, men det har blivit mer och mer ston då rasen blivit populär att exportera. Den militära träningen lever vidare i form av klassisk dressyr, då de har lätt att samla sig. Tjurfäktning är fortfarande lagligt i Spanien, men numera tävlas det även i icke-blodig tjurfäktning världen över. Då är både hästar och tjur madrasserade och istället för att spetsa tjuren gäller det att komma så nära att man kan plocka av band och rosetter från tjurens nacke. Hästar är madrasserade även i riktig tjurfäktning. Jag tycker det är så intressant hur hästar har blivit en del av varje lands unika kultur.

Andalusiska hästar i Spanien
Hästar i en arena i Spanien

Leave a comment