Min favoritdessert

Jag är en riktigt sockerråtta, ju sötare desto bättre. Detta tror jag att jag har fått från min mamma för de turkiska efterrätterna är riktigt söta.

November månad är en speciell månad i Turkiet. Det är nämligen dags för desserten asure. Det här är en dessert som faktiskt inte är söt alls. Den symboliserar Noa och arken precis innan den strandade på berget ararat. Det finns mängder av olika recept och ingen smakar lika eftersom det är ett slags ihopkok av vad som finns hemma. I de flesta är det dock ris, kikärter, torkad frukt, granatäpple, kanel och nötter. Kanelen och riset gör att det smakar jul för er som inte testat. Jag är väldigt förtjust i asure och det är en av mina favoritefterrätter.
dhjddde

Leave a Reply

